De Woonindustrie
Een nieuw tijdperk in marketing


Uitdaging en opdracht
De Woonindustrie, een B2B inkoopcentrum van 35.000m² in Nieuwegein, biedt een scala aan faciliteiten, evenementen en een collectief van 300 merken en makers voor fabrikanten en interieurprofessionals. Na een periode van groei tijdens de pandemie, neemt het aantal exposanten en bezoekers nu af. De uitdaging voor De Woonindustrie is: Hoe kunnen we meer bezoekers aantrekken en tegelijkertijd de kwaliteit van ons aanbod verbeteren?
Marynade kreeg de opdracht om de marketing van De Woonindustrie nieuw leven in te blazen, met als doel een professionele aanpak te ontwikkelen die duurzaam bijdraagt aan de groei van het centrum.
De specifieke doelstellingen waren:
-
meer bezoekers aantrekken,
-
de kwaliteit van het aanbod verhogen,
-
en een marketingstrategie opzetten die de kwaliteit handhaaft en verdere groei stimuleert.
Aanpak en resultaat
Vanaf oktober 2023 werd Marynade op interim basis ingeschakeld om een nieuw marketingtijdperk in te luiden, met de primaire focus op het optimaliseren van operationele marketingactiviteiten. Samen met de directie en het managementteam werkten we aan een strategisch businessplan voor 2024-2027, dat de organisatie en haar medewerkers een nieuw perspectief en focus gaf.
​
Hoewel de klus nog niet is geklaard, hebben we al mooie resultaten behaald:
-
Een succesvolle campagne en organisatie van de Najaarsvakdagen 2023, waardoor behoud van het aantal bezoekers,
-
Rebranding van het merk De Woonindustrie,
-
Professionalisering van de marketing en rust in het team,
-
Optimalisatie van conversie op Owned Media,
-
Start van een ontwikkeltraject voor de junior marketeer naar Allround Marketeer voor duurzame bezetting en groei.
​
Rebranding De Woonindustrie
Om De Woonindustrie als een krachtig merk te positioneren, hebben we de huisstijl vernieuwd. In samenwerking met Claudia de Haas van HaasDesign hebben we een levendige huisstijl ontwikkeld die aansluit bij de actuele trendkleuren en kernactiviteiten van De Woonindustrie. Het logo is vernieuwd en voorzien van een nieuwe tagline. Deze vernieuwde stijl is geleidelijk geïntegreerd in alle communicatiemiddelen, kanalen en media, waaronder de website: www.dewoonindustrie.nl.
​
Deze huisstijl laat zien dat De Woonindustrie de interieurbranche begrijpt. Om dit te benadrukken, passen we de huisstijl jaarlijks aan de nieuwste trends aan. De bekende vormen blijven hetzelfde, maar de trendkleur verandert elk jaar, net zoals de collecties in de showrooms van De Woonindustrie.





