
Allround marketeer bij De Woonindustrie
Van hap-snap naar een merk met impact
​Sinds oktober 2023 werk ik gemiddeld twee dagen per week als allround marketeer bij De Woonindustrie. Bij mijn start was marketing er vooral iets wat ‘erbij’ werd gedaan zonder duidelijke richting, strategie of resultaat. Iedereen vond er iets van, maar niemand voerde de regie. Dat leidde tot versnipperde communicatie, een gebrek aan zichtbaarheid en weinig tot geen effect.
​
De behoefte was helder: De Woonindustrie moest uitgroeien tot een stevig en ambitieus merk, herkenbaar en professioneel gepositioneerd binnen de interieurbranche. Een merk dat duidelijk is over wat het biedt. Voor exposanten, vakbezoekers én consumenten. Met een herkenbare stijl, een heldere missie en communicatie die raakt. Onderdeel van deze reis was ook het ontwikkelen van een heldere strategie: gericht op een aantrekkelijker en toekomstbestendig aanbod, meer bezoekers en sterkere positionering in de markt.
​
Ruim anderhalf jaar later staat de marketing stevig. We werken gestructureerd, resultaatgericht en zichtbaar. Onze uitingen worden herkend, gewaardeerd en leiden tot concrete keuzes: exposanten kiezen bewust voor een showroom bij ons, inkopers plannen hun vakbezoeken, en consumenten vinden hier inspiratie in trends en nieuwe collecties.
​
Hieronder neem ik je mee in een aantal belangrijke thema’s waar ik aan gewerkt heb.

Merkontwikkeling
​Bij mijn start was er net een jubileumbranding ontwikkeld voor het 30-jarig bestaan van De Woonindustrie. Deze was echter niet geschikt als duurzame basis. Daarom ontwikkelden we een volledig nieuwe merkidentiteit, met als tagline: ‘Thuis in ieder interieur’. Deze sluit aan bij de diversiteit aan stijlen én doelgroepen: retail, project en ontwerp.
​
De visuele stijl is ontworpen door Haas Design en gebaseerd op trendkleuren en vormen die verwijzen naar de showrooms die we verhuren. Deze vormentaal en kleuren worden consequent doorgevoerd in alle uitingen: van brochures tot campagnes.
​
Het resultaat is een herkenbare, professionele branding die bijdraagt aan onze zichtbaarheid, positionering en groei.
Regie op marketing
Goede marketing vraagt om structuur, discipline en continuïteit. Hoewel ik zelf twee dagen per week werk bij De Woonindustrie, is er ook op de andere dagen iemand aanwezig: Anne (links op de foto). Zij is de vaste kracht op marketing en vormt het kloppend hart van de dagelijkse uitvoering. Anne startte als junior in haar allereerste baan, en inmiddels is ze dankzij coaching en begeleiding uitgegroeid tot een volwaardige medior marketeer met stevige verantwoordelijkheden.
​
Naast Anne heb ik de afgelopen periode ook vier stagiaires begeleid tijdens hun meewerk- of afstudeerstage. Hun frisse blik en nieuwsgierige houding zorgen telkens weer voor nieuwe inzichten, verdieping en energie binnen het team. Zo bouwen we aan een marketingafdeling die niet alleen draait, maar ook groeit.


Campagnes
De Voorjaars- en Najaarsvakdagen vormen dé hoogtepunten van het jaar bij De Woonindustrie. Tijdens deze meerdaagse events presenteren de exposanten van De Woonindustrie hun nieuwste collecties aan vakbezoekers en consumenten. Het draait om inkoop, inspiratie en innovatie en vraagt om een krachtige campagneaanpak om het juiste publiek te bereiken én te activeren.
​
Voorafgaand aan de Vakdagen voeren we campagnes via een mix van owned, paid en earned media. We zetten onze eigen kanalen in, adverteren gericht en werken samen met relevante vakmedia. Elke editie ontwikkelen we een herkenbaar campagnebeeld in lijn met onze huisstijl, met als doel: verkeer naar de website en aanmeldingen genereren.
​
Dankzij deze aanpak staan de Vakdagen stevig op de kaart. De ervaring en structuur die we hebben opgebouwd, zetten we inmiddels ook succesvol in voor salescampagnes en andere evenementen binnen De Woonindustrie.
Gericht groeien via data
​De Woonindustrie maakt steeds nadrukkelijker de overstap naar online marketing. Ons hoofddoel is helder: de juiste doelgroepen activeren en converteren naar een bezoek aan onze events en het centrum zelf. Waar de branche nog vaak vertrouwt op traditionele media zoals print, kiezen wij steeds meer voor digitale middelen met meetbaar effect.
​
Dankzij onze eigen kanalen en een groeiende online community bereiken we gericht en efficiënt onze doelgroepen. Het grote voordeel? We weten precies wie wat doet en via welk kanaal. Die inzichten vormen de basis voor datagedreven keuzes.
​
In juli 2025 lanceren we een nieuwe website met een overzichtelijk en herkenbaar design. Daarmee versterken we onze merkuitstraling én onze missie: De Woonindustrie als hét toonaangevende interieurcentrum van de Benelux.
​​

